tisdag 15 oktober 2013

Små pajbagare


Två små hjälpredor i köket som gärna är med och bakar smaskig äppelpaj.


Man skulle nästan kunna tro att det är jul, men de här små pajformarna är utmärkta till att göra små pajer i portionsstorlek. Det minskar ju också risken för att sätta i sig hur många portioner som helst, för det blir ju liksom mer uppenbart hur mycket man ätit när det står tre tomma formar runt en och samma person. 
Receptet vi prövade var knäckig äppelpaj från Arlas nya kokbok "Höstmat från Arlaköket"och vi var nog alla rörande överens om att det var ett mycket bra recept. 



Visst är det roligt att baka med barnen och involvera dem i köksbestyren, även om det är både tålamodsprövande och för mig som är en total kontrollmänniska en utmaning ibland. Men jag kommer ju ihåg hur roligt man själv tyckte det var att baka som liten så den där kontrollen är det bara att skicka ut genom dörren och låta kaoset husera.. även om det liksom svider lite i kontrollnerven med jämna mellanrum.

Ja och i övrigt har tisdagen flutit på som beräknat... kontroll där med andra ord och jag kommer att lägga en bra dag bakom mig när jag somnar ikväll. 


3 kommentarer:

Life´s Silverlining and I sa...

Så söta de är där de bakar! Arla har många bra recept. Berättar gärna om kursen vore kul att ses snart. ska du på pr frukost i morgon?

Kram Nilla

Lena - gott för själen sa...

Det är bara att bita ihop ;-) Det betalar sig så småningom när barnen är bra på att baka och laga mat.

Kram Lena

Sahra sa...

Bakade efter det receptet igår. Håller med. Mycket gott